1. ONZE ZORGVISIE(1)
‘WE ZETTEN MAXIMAAL IN OP INCLUSIEF KUNSTONDERWIJS ‘OP MAAT VAN ELKE LEERLING’
In Academie De Vonk staat de leerling centraal. Iedereen vanaf zes jaar is welkom, ongeacht levensfilosofie of
talent, om een eigen artistiek en uniek traject te bewandelen. We creëren voor al onze leerlingen een veilige haven
waar welbevinden en vertrouwen een motor zijn. We ondersteunen en begeleiden hen op maat in wat ze graag
doen.
We streven naar een inclusieve lespraktijk waarbij leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften idealiter zoveel
mogelijk in de klas, samen met andere leerlingen, les volgen. Wanneer we redelijke aanpassingen aanbieden,
proberen we die zoveel mogelijk in te bedden in onze brede basiszorg. Samen les volgen vinden we belangrijk
omdat leerlingen op die manier binding met de klasgroep behouden en zo kunnen leren van elkaar. Waar wenselijk
remediëert de zorgleerkracht leerlingen individueel, zodat deze snel terug aansluiting vinden bij de klasgroep.
Enkel wanneer het in het belang van de ontwikkeling van de leerling is, bieden we aangepast individueel onderwijs.
Ook voor artistiek en/of cognitief (hoog)begaafde leerlingen bieden we aanpassingen en uitdagingen. Dit gebeurt
vooral in de individuele lessen.
WE KIJKEN BREED NAAR LEERLINGENBEGELEIDING
Leerlingenbegeleiding gaat voor ons verder dan enkel zorg bieden aan leerlingen die het moeilijker hebben. Wij
bieden leerlingenbegeleiding voor alle leerlingen, zowel door middel van preventieve als begeleidende
maatregelen. Iedere leerkracht in onze academie heeft hierin bijgevolg een rol te spelen.
Leerlingenbegeleiding gaat voor ons over verschillende begeleidingsdomeinen. We focussen op leerloopbaan,
leren en studeren en op sociaal-emotionele ontplooiing2. Deze domeinen, die we benaderen als een geïntegreerd
geheel, zijn voor ons alle drie even belangrijk.
WE HEBBEN AANDACHT VOOR ONDERSTEUNINGSBEHOEFTEN VAN LEERLINGEN EN
ONDERSTEUNINGSNODEN VAN LERAREN
In onze leerlingenbegeleiding staan de leerling en de onderwijsbehoeften centraal. We focussen niet op welk label
een leerling heeft, maar wel op zijn of haar specifieke noden.
We willen daarnaast ook steeds oog hebben voor de ondersteuningsbehoeften van onze leraren en rekening
houden met hun eigen draagkracht.
WE ZETTEN IN OP DIALOOG
We stellen bij de samenwerking tussen leraren, zorgteam, directie en/of ouders een warm contact, transparante
communicatie, duidelijke afspraken, wederzijds engagement, openheid en respect voor ieders standpunt voorop.
We formuleren duidelijke doelstellingen en verwachtingen en evalueren deze regelmatig. Waar nodig, coacht,
ondersteunt en beschermt de directie.
Communicatie met de ouders (én leerlingen) is cruciaal voor het welslagen van het leerproces: zij kunnen als
ervaringsdeskundigen heel wat bruikbare tips aanreiken om ons onderwijs zo goed mogelijk af te stemmen op de
noden van de leerlingen. We waarborgen hierbij de privacy van ouders en leerlingen.
2. ORGANISATIE VAN ONZE LEERLINGENBEGELEIDING
In onze academie organiseren we leerlingenbegeleiding en zorg volgens de fasen van het zorgcontinuüm.
FASE 0 – BREDE BASISZORG
In onze academie proberen we reeds vanaf de start om te gaan met diversiteit d.m.v. een brede basiszorg. Er
wordt gewerkt met een stappenplan en maatregelen die alle leerlingen helpen, ongeacht hun achtergrond of
ondersteuningsnoden. Op die manier kan elke leerling, ook met specifieke onderwijsbehoeften, idealiter zoveel
mogelijk in de klas, samen met de andere leerlingen, les volgen. In november wordt er met de betrokken
leerkrachten en het zorgteam gekeken of iemand eventueel verhoogde zorg nodig heeft.
FASE 1 – VERHOOGDE ZORG
Voor leerlingen voor wie een zorgbrede aanpak niet volstaat, voorziet het zorgteam in samenspraak met de
directie een aanpak op maat. We onderzoeken of er schoolorganisatorische of pedagogische aanpassingen
(differentiërende, remediërende, compenserende of dispenserende maatregelen) en/of nodig zijn en bieden die
samen met de betrokken leerkrachten aan.
Indien de leerling over de nodige attesten3 beschikt en deze aanpak voor hem/haar noodzakelijk is, kan deze een
gemeenschappelijk curriculum met aangepast lessenrooster volgen (GAC); de leerplandoelen moeten in dat geval
allemaal behaald worden.
We formuleren duidelijke doelstellingen en evalueren deze regelmatig. De samenwerking onder collega’s is hierbij
van belang, alsook een open communicatie met de ouders.
FASE 2 – INDIVIDUEEL AANGEPAST CURRICULUM
Wanneer leerlingen onvoldoende baat hebben bij verhoogde zorg en over de nodige attesten beschikken, werken
we voor hen een individueel aangepast curriculum (IAC) uit. Zij volgen op maat een aangepast lessenrooster
waarbij niet alle leerdoelen moeten behaald worden. Een persoonlijk handelingsplan wordt uitgewerkt, om binnen
de eigen mogelijkheden toch een uniek traject af te leggen dat zo ver mogelijk reikt.
Nog specifieker binnen het IAC kan je in onze academie terecht in de AMOR-klas (Aangepast MuziekOndeRwijs).
Deze lessen zijn niet instrument-specifiek, worden gegeven door muziektherapeuten en de focus ligt op
muziekbeleving en spelplezier (~sociaal-emotionele ontplooiing). Iedere leerling krijgt een half uur individueel les.
Deze AMOR-klas wordt zo goed mogelijk geïntegreerd in onze gehele werking.
3. CONCRETE ACTIES
TIJDLIJN AANPAK ZORG DOORHEEN HET SCHOOLJAAR
ZORGLEERKRACHT
Indien nodig werkt de MCV-leerkracht op een apart moment een leerling bij voor het vak.
ZORGCOÖRDINATOR
De zorgcoördinator bewaart het overzicht op academie-, leerkracht- en leerling niveau en verzorgt de
communicatie.
SOCIAAL-EMOTIONELE ONTPLOOIING
We zetten sterk in op welbevinden en vertrouwen en op respect voor ieders individuele waarden en eigenheid.
Zo komen we tot een maximale ondersteuning en begeleiding van onze leerlingen in wat ze graag doen, met vallen
en opstaan. In dit traject streven we de grootst mogelijke individuele kwaliteit na, niet alleen voor zichzelf, maar
ook om anderen te versterken.
Iedere leraar streeft naar een goede klassfeer, die het individuele overstijgt. Vanuit die goede klassfeer, bouwen
we aan een goede academiesfeer.
LEERLOOPBAANBEGELEIDING
4. EVALUATIE VAN ONZE LEERLINGENBEGELEIDING
Op regelmatige tijdstippen organiseren we overleg. Daarbij is er terugkoppeling tussen de directeur en de
zorgcoördinator, maar ook tussen de zorgcoördinator en de betrokken actoren (betrokken leerkracht, ouders,
leerling…). Tijdens de terugkoppeling wordt het proces expliciet besproken.
🏢A. Verheydenstraat 19
3053 HAASRODE
🕐Ma – Di: 15:00 – 19:00
Woe: 11:00 – 17.00
Do – Vrij : 14:00-17:00
Za: 10:00 – 12:00
Zo: Gesloten
© 2024 Academie De Vonk