Zorgbeleid

1. ONZE ZORGVISIE(1)

‘WE ZETTEN MAXIMAAL IN OP INCLUSIEF KUNSTONDERWIJS ‘OP MAAT VAN ELKE LEERLING’

In Academie De Vonk staat de leerling centraal. Iedereen vanaf zes jaar is welkom, ongeacht levensfilosofie of
talent, om een eigen artistiek en uniek traject te bewandelen. We creëren voor al onze leerlingen een veilige haven
waar welbevinden en vertrouwen een motor zijn. We ondersteunen en begeleiden hen op maat in wat ze graag
doen.
We streven naar een inclusieve lespraktijk waarbij leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften idealiter zoveel
mogelijk in de klas, samen met andere leerlingen, les volgen. Wanneer we redelijke aanpassingen aanbieden,
proberen we die zoveel mogelijk in te bedden in onze brede basiszorg. Samen les volgen vinden we belangrijk
omdat leerlingen op die manier binding met de klasgroep behouden en zo kunnen leren van elkaar. Waar wenselijk
remediëert de zorgleerkracht leerlingen individueel, zodat deze snel terug aansluiting vinden bij de klasgroep.
Enkel wanneer het in het belang van de ontwikkeling van de leerling is, bieden we aangepast individueel onderwijs.
Ook voor artistiek en/of cognitief (hoog)begaafde leerlingen bieden we aanpassingen en uitdagingen. Dit gebeurt
vooral in de individuele lessen.

WE KIJKEN BREED NAAR LEERLINGENBEGELEIDING

Leerlingenbegeleiding gaat voor ons verder dan enkel zorg bieden aan leerlingen die het moeilijker hebben. Wij
bieden leerlingenbegeleiding voor alle leerlingen, zowel door middel van preventieve als begeleidende
maatregelen. Iedere leerkracht in onze academie heeft hierin bijgevolg een rol te spelen.
Leerlingenbegeleiding gaat voor ons over verschillende begeleidingsdomeinen. We focussen op leerloopbaan,
leren en studeren en op sociaal-emotionele ontplooiing2. Deze domeinen, die we benaderen als een geïntegreerd
geheel, zijn voor ons alle drie even belangrijk.

WE HEBBEN AANDACHT VOOR ONDERSTEUNINGSBEHOEFTEN VAN LEERLINGEN EN
ONDERSTEUNINGSNODEN VAN LERAREN

In onze leerlingenbegeleiding staan de leerling en de onderwijsbehoeften centraal. We focussen niet op welk label
een leerling heeft, maar wel op zijn of haar specifieke noden.
We willen daarnaast ook steeds oog hebben voor de ondersteuningsbehoeften van onze leraren en rekening
houden met hun eigen draagkracht.

WE ZETTEN IN OP DIALOOG

We stellen bij de samenwerking tussen leraren, zorgteam, directie en/of ouders een warm contact, transparante
communicatie, duidelijke afspraken, wederzijds engagement, openheid en respect voor ieders standpunt voorop.
We formuleren duidelijke doelstellingen en verwachtingen en evalueren deze regelmatig. Waar nodig, coacht,
ondersteunt en beschermt de directie.
Communicatie met de ouders (én leerlingen) is cruciaal voor het welslagen van het leerproces: zij kunnen als
ervaringsdeskundigen heel wat bruikbare tips aanreiken om ons onderwijs zo goed mogelijk af te stemmen op de
noden van de leerlingen. We waarborgen hierbij de privacy van ouders en leerlingen.

 

2. ORGANISATIE VAN ONZE LEERLINGENBEGELEIDING

In onze academie organiseren we leerlingenbegeleiding en zorg volgens de fasen van het zorgcontinuüm.

Zorgbeleid

FASE 0 – BREDE BASISZORG

In onze academie proberen we reeds vanaf de start om te gaan met diversiteit d.m.v. een brede basiszorg. Er
wordt gewerkt met een stappenplan en maatregelen die alle leerlingen helpen, ongeacht hun achtergrond of
ondersteuningsnoden. Op die manier kan elke leerling, ook met specifieke onderwijsbehoeften, idealiter zoveel
mogelijk in de klas, samen met de andere leerlingen, les volgen. In november wordt er met de betrokken
leerkrachten en het zorgteam gekeken of iemand eventueel verhoogde zorg nodig heeft.

FASE 1 – VERHOOGDE ZORG

Voor leerlingen voor wie een zorgbrede aanpak niet volstaat, voorziet het zorgteam in samenspraak met de
directie een aanpak op maat. We onderzoeken of er schoolorganisatorische of pedagogische aanpassingen
(differentiërende, remediërende, compenserende of dispenserende maatregelen) en/of nodig zijn en bieden die
samen met de betrokken leerkrachten aan.
Indien de leerling over de nodige attesten3 beschikt en deze aanpak voor hem/haar noodzakelijk is, kan deze een
gemeenschappelijk curriculum met aangepast lessenrooster volgen (GAC); de leerplandoelen moeten in dat geval
allemaal behaald worden.
We formuleren duidelijke doelstellingen en evalueren deze regelmatig. De samenwerking onder collega’s is hierbij
van belang, alsook een open communicatie met de ouders.

FASE 2 – INDIVIDUEEL AANGEPAST CURRICULUM

Wanneer leerlingen onvoldoende baat hebben bij verhoogde zorg en over de nodige attesten beschikken, werken
we voor hen een individueel aangepast curriculum (IAC) uit. Zij volgen op maat een aangepast lessenrooster
waarbij niet alle leerdoelen moeten behaald worden. Een persoonlijk handelingsplan wordt uitgewerkt, om binnen
de eigen mogelijkheden toch een uniek traject af te leggen dat zo ver mogelijk reikt.
Nog specifieker binnen het IAC kan je in onze academie terecht in de AMOR-klas (Aangepast MuziekOndeRwijs).
Deze lessen zijn niet instrument-specifiek, worden gegeven door muziektherapeuten en de focus ligt op
muziekbeleving en spelplezier (~sociaal-emotionele ontplooiing). Iedere leerling krijgt een half uur individueel les.
Deze AMOR-klas wordt zo goed mogelijk geïntegreerd in onze gehele werking.

3. CONCRETE ACTIES

TIJDLIJN AANPAK ZORG DOORHEEN HET SCHOOLJAAR

  • Bij de inschrijving wordt aan de ouders gevraagd of het kind extra zorg nodig heeft. Zo ja, kunnen de
    ouders dit aangeven op de zorgfiche in DKO3.
  • In september/oktober wordt gekeken of iedereen juist ingeschreven is, leerlingen IAC en GAC moeten
    een geldig attest hebben.
  • Voor de herfstvakantie detecteren we zorgnoden door een bevraging bij collega’s.
  • Einde eerste semester organiseren we een evaluatie met oudercontact. Welke leerlingen hebben
    remediëring nodig? Moeten er zorgleerlingen geheroriënteerd worden? Is er een aparte aanpak nodig
    (zorgleerkracht)?
  • Na de krokusvakantie doen we terug een bevraging bij collega’s. We informeren hoe het loopt met de
    zorgleerlingen en of er extra zorg, remediëring of individuele begeleiding nodig is.
  • Einde tweede semester organiseren we opnieuw een evaluatie met oudercontact. Daarbij bespreken we
    de inschrijving voor het volgende schooljaar We bevragen ook bij leerlingen zelf en ouders hoe het
    schooljaar verlopen is, hoe zij het ervaren hebben.

ZORGLEERKRACHT

Indien nodig werkt de MCV-leerkracht op een apart moment een leerling bij voor het vak.

ZORGCOÖRDINATOR

De zorgcoördinator bewaart het overzicht op academie-, leerkracht- en leerling niveau en verzorgt de
communicatie.

SOCIAAL-EMOTIONELE ONTPLOOIING

We zetten sterk in op welbevinden en vertrouwen en op respect voor ieders individuele waarden en eigenheid.
Zo komen we tot een maximale ondersteuning en begeleiding van onze leerlingen in wat ze graag doen, met vallen
en opstaan. In dit traject streven we de grootst mogelijke individuele kwaliteit na, niet alleen voor zichzelf, maar
ook om anderen te versterken.
Iedere leraar streeft naar een goede klassfeer, die het individuele overstijgt. Vanuit die goede klassfeer, bouwen
we aan een goede academiesfeer.

LEERLOOPBAANBEGELEIDING

  • We begeleiden onze leerlingen optimaal in de keuzes die ze doorheen hun opleiding maken.
  • Op het einde van elke graad voorzien we infosessies over de vakken van de volgende graad en de
    mogelijkheden naar de verdere leerloopbaan binnen onze academie.
  • In juni zijn er promotieweken: we maken reclame in de basisscholen, organiseren een vriendjesweek, een
    instrumentenvoorstelling en proeflessen om de instrumentkeuze te begeleiden.
  • Feedbackweek 1ste en 2de graad: op het einde van het 1ste semester organiseren we een feedbackweek
    met de leerlingen en hun ouders. We vertrekken vanuit de evaluatiefiches.
  • 3de / 4de graad: we voeren het evaluatiegesprek met de leerling zelf. Tijdens dit gesprek is er ruimte voor
    zelfevaluatie en zelfreflectie.

4. EVALUATIE VAN ONZE LEERLINGENBEGELEIDING

Op regelmatige tijdstippen organiseren we overleg. Daarbij is er terugkoppeling tussen de directeur en de
zorgcoördinator, maar ook tussen de zorgcoördinator en de betrokken actoren (betrokken leerkracht, ouders,
leerling…). Tijdens de terugkoppeling wordt het proces expliciet besproken.